loading...
هدایت
محمد بازدید : 21 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)

زونکن

پوشهکمد ریلی, زونکن, فایل باکس قفسه, فایل باکس رومیزی, غشگیرکمد ریلی

درباره محصول

زونکن محصول منحصر به فردی است که با در نظر گرفتن مشکلات موجود در بایگانی ها و نگهداری اسناد وجود دارد طراحی و به بازار عرضه شده است. این محصول از لحاظ مختلف طبق استاندارد طراحی شده و محیطی کاملا ایمن را برای نگهداری اسناد ایجاد می کند.

قابلیتهای ویژه

1. غیر قابل شکستن

2. عمر طولانی

3. قابلیت بازوبسته شدن 100000بار را دارا می باشد.

4. طراحی زیبا

5. قابل شستشو و تمییز کردن

6. هیچگونه جذب رطوبتی ندارد اما در مدل های دیگر جذب رطوبت وجود دارد وباعث پوسیدگی اسناد می شود

7. گیره ای که در داخل زونکن استفاده شده مانع غش یا افتادگی اسناد می شود

8. استفاده از طلق در داخل و بیرون زونکن

9. استفاده از زبانه در قسمت رویی زونکن

  1. 10. طراحی ارگونومیک زونکن از بین رفتن لبه های تیز
  2. 11. استفاده از شیارهای مخصوص که مانع لیز خوردن می شود.
  3. 12. تمامی قفل ها و فلزات استفاده شده در این مدل ضدزنگ بوده و از جنس استیل می باشد
  4. 13. پرچهای نگهدارنده طوری طراحی شده اند که max فشار را تحمل کنند.

مشخصات فنی

1. از جنس پرو پیلن

2. خم هایی که در کناره های زونکن وجود دارد باعث می شود قابلیت افزایش حجم راحتتر شود.

3. ضخامت 3 میلی متر

4. غیر قابل اشتعال و تحمل دما تا 180 درجه سانتیگراد.

5. ضد ضربه بودن

6. دارای 15 سال گارانتی است

7. محافظت از اسناد در برابر مواد شیمیایی

8. دریافت گواهینامه ایزو 14001 به علت تبدیل 80 درصد محصول و بازیافت آن به محصول جدید و نو و به علت جنس مخصوص آنتی باکتریال

9. استفاده از قفل smar touch است که با فشار دادن اهرم به راحتی باز می شود

 

پوشهکمد ریلی, زونکن, فایل باکس قفسه, فایل باکس رومیزی, غشگیرکمد ریلی

ایمیل: info@ozhanco.com

وب سایت: www.ozhanco.com

تلفن:88537163-88537296


پوشه, کمد ریلی, زونکن, فایل باکس قفسه, فایل باکس رومیزی


محمد بازدید : 9 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)


اگر کسی نوشته ادامه رو

قابل خوندن دونست بگه تا رمز رو بدم ...

+

بعضی وقتا میشه که دلت برای بعضی ها تنگ میشه که خیلی همدیگه رو از لحاظ ذهنی اذیت کردیم....

ط و ف ا ن دلم برای بچه بازیهات تنگ شده.....


محمد بازدید : 9 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)

عشق یعنی دستهایم مال توست

چشمهای خسته ام دنبال توست


عشق یعنی ما گرفتار همیم

دوستدار هم طرفدار همیم


هرچه میخواهد دلش آن می كند

می كشد مارا و كتمان میكند


عشق غیر از تاولی پر درد نیست

هركس این تاول ندارد مرد نیست


آمدم تا عشق را معنا كنم

بلكه جای خویش را پیدا كنم


آمدم دیدم كه جای لاف نیست

عشق غیر از عین و شین و قاف نیست...


محمد بازدید : 9 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)

ســـــلام  دیوثـــــا 

چطور مطورین ؟

امروز به حمــد و قــوه ی الــهی آزمونمو ریدم

اینو مدیون خانوادم و ببعی که بع بع میکرد هستم

امروز نزدیک حوزه ایی که امتحان داشتیم چن تا گوسفند ریخته بودن واسمون بخونن ، تا این به فکر ما هستن

جاتون خالی از اول آزمون تا آخرش بع بع میکردن


حالا نظرتونو به حموم رفتنم جلب میکنم :

من وقتی میرم حموم :

15 مین اول توهم زدن زیر دوش آخ آخ آخ

10 مین بعدی  خوندن

ی توپ دارم قل قلیه

کفتر کاکل به سر

از اون بالا کفتر می آیه

5 مین آخر شست و شو


و اما سخن ادامه مطلبم از همه خوش تر است

تو ادامه یک عالمه عکسِ

توصیه میشه ضمن حفظ آرامش خودتون

با کمال خونسردی بیاین رمـــــز و بگیرین

البته بی جنبه هاش لطف کنن نیان

توش + 18 هست

غذا هست

نی نی هست

درهم برهمیه خلاصه


محمد بازدید : 23 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)
حسام الدین محمدی جوانی از دل عشایر استان کرمانشاه است که موفق به اختراع و ثبت نسل جدید دزدگیرهای اتومبیل شده است.

   این دزدگیر هوشمند به محض بازکردن دربها و یا اجزایی از اتومبیل، طی سه تا هشت ثانیه با تلفن همراه صاحب خودرو تماس می گیرد.

حسام الدین محمدی که از اهالی روستای عشایری حبیبوند شهرستان سرپلذهاب است، می گوید: این دزگیر کاملا هوشمند است که می تواند بدون هیچ محدودیت فاصله ای، در هرجا که سیستم های مخابراتی فعال باشد، می توان خودرو را خاموش کرد.

وی گفت : اگر از سیم کارت هایی که امکان ارسال تصویر دارند استفاده شود، این دزدگیر می تواند تصویر داخل و خارج ماشین را ضبط، ذخیره و به گوشی همراه صاحب خودرو ارسال نماید.

به گفته این مخترع کرمانشاهی، این دزدگیر به سیستم مکان یابی خودرو از طریق سیستم JPRS نیز مجهز است.

محمدی از دیگر امکانات این دزدگیر را خاموش کردن خودرو با گوشی همراه بدون محدودیت فاصله عنوان کرد و گفت: امکان بررسی و چک کردن محیط ماشین توسط گوشی همراه، برقراری تماس در صورت عدم وجود شبکه مخابراتی از طریق خط ثابت معرفی شده به دستگاه، تماس با صاحب خودرو در هنگام قطع برق اتومبیل و….. اشاره کرد.

شایان ذکر است، قیمت تمام شده این محصول برای مصرف کنندگان مناسب و در حدود قیمت سایردزگیرهاست، همچنین تولید این محصول در فاز اول  اشتغالزایی ۳۰ نفر را به صورت مستقیم بدنبال خواهد داشت.


محمد بازدید : 9 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)

ثانیه ها..



در حضور واژه های بی نفس

صدای تیک تیک ساعت را گوش کن

شاید مرهم درد ثانیه ها را پیدا کنی ......



محمد بازدید : 11 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)

جلسه شورای اسلامی و دهیاری  دولت آباد شنبه شب 17 اسفند در محل ساختمان شورای اسلامی و دهیاری دولت آباد بر گزار شد.

در این جلسه برخی مصوبات به قرار زیر می باشد:

1- در آُستانه سال نو اقدامات و مکاتبات لازم برای آسفالت چهل متری تا محله شهید چرمی مرند انجام گردد

2- تابلوی راهنما و نشان مسیر دولت آباد در چهل متری و ورودی راه دولت آباد نصب گردد و در صورت امکان نماد  میوه آلبالو در این تابلو گنجانده شود.

3- جلسات شورای اسلامی شنبه شب ها بصورت مستمر دایر خواهد شد

4- خط کشی جاده مرند - دولت آباد پیگیری و انجام گردد

ادامه


محمد بازدید : 15 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)
 ما می توانیم کارهایی را که خوشایند ما نیستند. اما به حکم وظیفه ناچار از انجام انها هستیم را با

 حالات شادی بخش همراه سازیم .

 بخاطر داشته باشید که کمتر چیزی است که به خودی خود خوشایند یا نا خوشایند باشد ما عادت

  کرده ایم که بعضی چیزها را لذت بخش و بعضی چیزهای دیگز را ناراحت کننده بدانیم.

 می توانیم عنوان بسیاری از چیزها را عوض کنیم و بلافاصله خواهیم دید که احساس تازه ای در مورد

  انها پیدا کرده ایم . پس ما میتوانیم تمام مشکلات را کوچک و ناچیز کرده و انها را از خود دور کنیم 


   بسوی کامیابی..ار انتونی رابینز


محمد بازدید : 13 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)
با توجه به رسیدن سال نو و تجربه سالهای گذشته شهردار اسبق نسبت به پخش کیسه زباله در روز طبیعت و ایجاد فرهنگ سازی خواستار ادامه روند این کار همراه با طراحی بهتر و گزینه های متنوع تر جهت درامد زایی و حفظ طبیعت باشیم

۱- پخش کیسه زباله از اول عید به طوری که آرم شهرداری و شعار محیط زیست بر روی آن باشد

۲- پخش بروشور در میان مسافران همراه با کیسه زباله

۳- قرار دادن ایستگاهای مختلف در روز ۱۲و ۱۳ و۱۴ فروردین جهت پخش و دریافت کیسه زباله

۴-دریافت عوارضی به مبلغ ۲۰۰۰تومان هنگام ورود به جنگل و ایجاد انگیزه به منظور تشویق مسافران و همشهریان محترم  در بروشورهایی که داده می شود  بدین صورت که در انتهای صفحه طوری طراحی نماییم در صورت بازگشت کیسه زباله ها هموطنان عزیز می توانند انتقاد و پیشنهاد خود را مطرح نمایند و شماره تلفن ِ کد ملی و نام نام خانوادگی خود را جهت شرکت در قرعه کشی در ج نمایند و ان را به ایستگاهای مختلف تحویل  دهند.

شهرداری می تواند از منابع درامدی  عوارضی دریافت شده  از پخش کیسه زباله جوایز را بدهد  

۴- تشویق دیگر >هموطنان عزیز پس از بازگشت از جنگل و تحویل کیسه زباله و ته چک بروشور مبلغ ۱۰۰۰تومان به آنها بازگرداننده خواهد شد

 

اهداف:

۱-ایجاد نهادینه شدن زیبا سازی و حفظ طبیعت

۲- انباشته نشدن همان کیسه زباله ها در جنگل

۳- نتیجه و اعلام بازخورد مناسب پس از طی این مراحل جهت اقدامات بعدی و شناسایی نقاط ضعف و قوت

 


محمد بازدید : 13 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)
آثار خشم خداوند          
  پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : :  
   
  اِذا غَضِبَ اللّه‏ُ تَعالى عَلى اُمَّةٍ ثُمَّ لَمْ يُنزِل بِهَا العَذابَ غَلَت اَسْعارُها و قَصُرَتْ أعْمارُها و لَم يَربَح تُجّارُها؛  
   
  هرگاه خداوند متعال بر مردمى خشم بگيرد و بر ايشان عذاب نفرستد، اجناس آنها گران و عمرشان كوتاه مى‏شود، بازرگانان آنها سود نمى‏برند.  
   
  من لايحضره الفقيه، ج 1، ص 524، ح 1489؛ حكمت‏نامه پيامبر اعظم(ص)، ج 6، ص 552
 
   
                             


محمد بازدید : 15 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)

 

بازهم کمی دقت لازم است برای این که مثل همیشه موفق باشید. 


                                    فارسی : 

1-کدام کلمه سه حرفی زیر حروفش به ترتیب حروف الفبا مرتب شده است؟

الف)دریا          ب) علوم               ج)زیر          د)پدر


2- کدام کلمه ی زیر "نوشیدنی" نیست ؟ 

الف)آب          ب) قند               ج) چای         د) دوغ 


3- نویسنده کسی است که .......................

الف) شعر می گوید.           ب) چیزی را می نویسد.

ج) چیزی را می خواند.        د) چیزی را می گوید.


4- کدام کلمه ی زیر تشدید دارد ؟ 

الف) کبری         ب) مصطفی        ج) حتی       د) مجتبی 


5- به جای کلمه ی (دفتر تو) کدام کلمه ی زیر را می توان گذاشت؟ 

الف) دفترت       ب) دفترتان         ج) دفترم        د) دفترش


6- صدای دو حرف (وا ) در کدام کلمه با بقیه فرق می کند؟ 

الف)فراوان        ب) خواننده        ج) وارد          د) ناشنوا 


                        پیروز باشی بهترین 

عزیزانم خوب بخوانید و پاسخ دهید. 


                                   علوم : 


1- یک دانه چه قسمت هایی دارد؟ 


2- میوه چه چیزی را در خود نگه می دارد؟ 


3- بادنما چیست؟ 


4- دانه ها از چه نظر با هم تفاوت دارند؟ 


5- تپه های ماسه ای چگونه به وجود می آیند؟ 


6- انواع آسیاب را نام ببرید . 


7- باد چگونه ایجاد می شود؟  


8- قلمه زدن چیست؟ 

 

                      خسته نباشی عزیزم 

گل های دومی لطفا با دقت انجام دهید. 


                       ریاضی :

1-عزیزم در جای خالی عدد مناسب بنویس.

91 = ........ + 81                                87 = 27 + ..........  

62 = ........ + 42                                67 = 30 + ..........

2- اعداد 793 و 462 را با حذف یکان و دهگان تقریب بزن و با آن ها یک تفریق بنویس.

 

3- با رقم های 7 و 4 و 8 بزرگترین و کوچک ترین عدد سه رقمی را که     

 می توان نوشت ، بنویس .

بزرگ ترین :.........................

کوچک ترین : ......................

4- یک عدد سه رقمی بنویس که یکان و دهگانش 6  باشد و از 700 بیش تر باشد .

 

5- شماره ی پلاک شعبه ی یک دبستان آوا در مشهد 78 است .  شماره ی پلاک 

شعبه دو دبستان آوا  یک صدتایی بیشتر از پلاک شعبه یک است. پلاک شعبه ی 

دو چه عددی است؟

 

6- مسعود ساعت 7 صبح از خانه خارج شد.مادرش نیم ساعت زودتر خارج شده بود.

ساعت خارج شدن مادرش را بنویس و روی ساعت نشان بده. مسعود یک ساعت و

نیم بعد به کلاس رسید. ساعت رسیدن مسعود به کلاس چند است؟        

 

                              موفق باشی گلم


محمد بازدید : 13 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)
 

نه نمیدانی! هیچکس نمیداند!

پشت این چهره ی ارام در دلم چه میگذرد!

نمیدانی کسی نمیداند!...

این ارامش ظاهر و این دل ناارام چقدر خسته ام میکند....!


....................................

محمد بازدید : 13 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 صحبت خودونی

وقتی صحبت از یه بچه مسلمون  میشه اولین  چیزی که به ذهنمون  میرسه چی هست!!! !!

ما انسان ها به جای این که زندگی کنیم فقط زنده هستیم ،برای خودمون زندگی نمی کنیم!!!!

امریکا داره شعار همراه با عمل  رو نشون میده ولی ما هنوز داریم اندری خم یه شعاریم!!!!!!

اینقد که شعار دادیم واسه امریکا شد یه ذره به مسئولین محترم گوشزد کنیم مشکلات

 رو یا که اصلا از همه چیزی خبر دارند شدن امریکا دوم خبر ندایم.!!!!!!!!!!!!!

در کل مردم جو گیری هستیم تا یه اتفاق کوچک  میفته که مثبت مشکلات تموم میشه!!!!!!!

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}


محمد بازدید : 13 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)

خــم هـا و غیرت های بیش از حد تــــــو     

بالا تـرین لذت دُنیـــاست

ای بَهانه ی تَمام لـوس شدن هـای مَــن!!

"دوستت دارم"


محمد بازدید : 13 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)
دلم میخواد جز به جز اتفاقات زندگیمو بنویسم ولی هم ترس از شناخته شدن دارم هم خجالت میکشم از خودم و شما! هم حافظه من آنچنان یاری نمیکنه که ترتیب اتفاقات رو بنویسم! در هر صورت باید بنویسم بی پروا و جسورانه..
محمد بازدید : 7 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)

حمايت مجدد خاتمی از رييس‌جمهور؛
رييس‌جمهور سابق كشورمان در ديدار با وزیر و مدیران آموزش عالی دولت اصلاحات گفت: جناب آقای دکتر روحانی رویکرد درستی به قضایا از جمله به فرهنگ و آموزش عالی داشته‌اند. مردم هم با اشتیاق به این رویکرد رأی داده اند و در واقع عهدی میان دولت و مردم برقرار شده است و باید با اهتمام ویژه نسبت به عملی شدن این عهد نگریست. متن کامل سخنان آقاي خاتمي در پی آمده است.


محمد بازدید : 11 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)

ياد خدا بهترين وسيله براي خويشتن داري و كنترل غرايز سركش و جلوگيري از روح طغيان است. «نمازگزار» همواره به ياد خدا مي‏باشد، خدايي كه از تمام كارهاي كوچك و بزرگ ما آگاه است، خدايي كه از آنچه در زواياي روان ما وجود دارد و يا از انديشه ما مي‏گذارد، مطلع و باخبر است و كمترين اثر ياد خدا اين است كه به خودكامگي انسان و هوسهاي وي اعتدال مي‏بخشد، چنان كه غفلت از ياد خدا و بي خبري از پاداشها و كيفرهاي او، موجب تيرگي عقل و خرد و كم فروغي آن مي‏شود.

 

انسان غافل از خدا در عاقبت اعمال و كردار خود نمي‏انديشد و براي ارضاي تمايلات و غرايز سركش خود حد و مرزي را نمي‏شناسد و اين نماز است كه او را در شبانه روز پنج بار به ياد خدا مي‏اندازد و تيرگي غفلت را از روح و روانش پاك مي‏سازد.

 

به راستي، انسان كه پايه حكومت غرايز در كانون وجود او مستحكم است، بهترين راه براي كنترل غرايز و خواستهاي مرزنشناس او همان ياد خدا، ياد كيفرهاي خطاكاران و حسابهاي دقيق و اشتباه‏ناپذير آن مي‏باشد. از اين نظر قرآن يكي از اسرار نماز را ياد خدا معرفي مي‏كند: «اقم الصلوة لذكري؛ نماز را براي ياد من بپادار!» (1)

 


محمد بازدید : 11 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)

قواعد تجوید قرآن خاتمه درباره مخارج حروف
 خاتمه درباره مخارج حروف بطور كلي حروف را از مخرج تلفظ به چهار دسته تقسيم نموده اند : ۱- حروف حلقي كه از داخل حلق گفته مي شوند و عبارتند از ( ه ء ع غ ح خ )  2- حروف فمي كه از داخل دهان گفته مي شوندوعبارتند از ( ت ث ج د ذ ر ز س ش ص ض ط ظ  ق ك ل ن ي )  3- حروف شفي كه لبها در تلفظ آنها دخالت دارند و آنها عبارتند از ( و ف ب م )  4- حروف خيشوم كه از بيني و فضاي دهان ادا مي شوند و عبارتند از نون و ميم ساكنه .  تذكر براي تلفظ صحيح هر حرف و شناختن مخرج آن مي توان همزه مفتوحي بر سر آن حرف در حالي كه ساكن باشد در آورد و تلفظ نمود مانند اَخ اَغ اَز اَل     لب دندان دهان حلق ب ف م و ث ا ذ ج ص ك ل ض ز س ت د ر ش ن ي ط ظ ق خ غ ح ع ء ه رموز غیر وقف قسمت دوم – رموز مختلف ديگر كه مربوط به وقف نيست 1-    (بم ) و ( ب م ) در مورد قلب به ميم مي باشد 2-( ن ) علامت اظهار نون مي باشد  3- ( ّ ) رمز ادغام در يرملون مي باشد و اين تشديد روي حرف اول كلمه وقتي صحيح و مجاز است كه روي نون  قبل از آن علامت سكون گذاشته نشده باشد مانند يَكُن لَّهُ  4- ( ف ) بمعني اخفاء مي باشد كه توضيح اين موارد در قاعده دهم گفته شد. تذكر :(ع) بمعني ركوع مي باشد كه چون از زمان خليفه دوم در بين عامّه معمول شده كه ماه مبارك رمضان هر شب يكصد ركعت نماز نافله (تراويح) به  جماعت بخوانند ( كه البته نماز نافله را به جماعت خواندن  ازنظر شيعه بدعت است ) قرآن را به هزار قسمت تقسيم نموده و پس از قرائت حمد در هر ركعت 1000/1 قرآن را خوانده و به ركوع مي روند كه با هزار ركعت نماز تمام  قرآن نيز خوانده شده باشد و مبناي تقسيم براي هر قسمت ، تمام شدن داستان و ياقضيه و يا حكمي بوده است كه گاهي كمتر از ده آيه و گاهي بيشتر از ده آيه مي باشد . و براي همين منظور در بعضي قرآنها در اول هر سوره تعدادركوع هاي آن را ذكر نموده اند.پس اينكه بعضي ها ( ع ) رامخفف عشر بمعني ده آيه گرفته اند و مي گويند كه چون در قرآن شماره گذاري نبوده وپس از هر ده آيه ( ع) مي گذاشته اند صحيح بنظر نمي رسد.   رمزهاي وقف بنا بر وقف هاي مذكور رموزي كه در آخر بعضي كلمات در  قرآن گذاشته شده بدين قرار است 1-( م ) بمعني وقف لازم كه اگر وقف نشود موجب فسادمعني  مي شود مانند آخر آيه هفتم از سوره حشر وَاتَّقُواالَّلَه اِنَّ اللّهَ  شَدِيدُ العِقاِب م(7 ) لِلفُقَراءِالمُهاجِرِينَ اَلَّذِيَن اُخرِجوا مِن دِيارِهِم  2- ( ط ) = وقف مطلق كه وقف بر آن خوب است نزد همه قراء و در موارد وقف تام مي باشدوتفاوتش با رمز قبلي آنست كه اگر وقف هم نشود در معني فسادي پديد نمي آيد 3- ( ج) = وقف جايز كه وقف بر آن بهتر است 4- (ز) = وقف مُجّوَّز كه وقف نكردن بهتر است 5- (ص) = وقف مُرَخَّص در موردي است كه آيه طولاني باشد و نفس براي تلاوت تا آخر آيه و يا محل مجاز وقف نرسد به كلمه اي كه (ص) روي آن گذاشته شده مي توان وقف نمود كه اگر بتوان وقف ننمود بهتر است البته اين غير از وقف اضطراري است 6- (لا) = وقف جايز نيست كه اگر وقف شود معني فاسد مي شود و در مورد وقف قبيح مي باشد تذكر : علاوه بر شش رمز ياد شده كه رموز (سَجاوَندي ) نام دارد رموز ديگري هم هست كه يادآور مي شويم 7- (ك) = كذلك ( همچنين ) يعني هر حكمي كه براي كلمه قبلي از رموز وقف بوده براي اين كلمه نيز هست  8- (قف)= م 9- (قلي) = وقف اولي و بهتر مي باشد = ج 10- (قفه) 11- ( س) 12- (سكته) هر سه بمعني آنكه اندك توقفي بايد كرد بدون قطع نفس كه اگر نفس قطع شود بايد بلافاصله جمله بعدي خوانده شود و يا از قبل اعاده گردد. 13- (ق)  قيل يعني بنظر بعضي قراء بايد وقف شودواتفاقي نيست  14- (قلا) بنظر بعضي از قراء نبايد وقف شود 15- (صل)  وصل كن يعني نبايد وقف شود= لا 16- ( جه) يعني وجهي براي وقف نيست پس بايد به وصل خواند  17- (صلي) الوصل اولي = ز  18- ( معا) (سه نقطه                سه نقطه ) مُعانِقَة و معني آن اين است كه اگر در اولي وقف شود در دومي نبايد وقف كرد مانند ذلِكَ الكتابُ لَارَيب سه نقطه فِيهِ  سه نقطه هُدَي لِّلمُتَّقِينَ كه اگر بعد از لَارَيبَ وقف شود بعد از فِيهِ ديگر نبايد وقف نمود. بخش چهارم – رمزها رمزها   قسمت اول :  وقف يعني باز ايستادن از قرائت بخاطر نفس كشيدن وغيره . حكم وقفي در آخر كلمه بستگي به ارتباط لفظي و معنوي با كلمه بعدي دارد كه يكي از چهار حالت را پيدا مي كند: 1- اينكه هيچگونه ارتباطي با كلمه بعدي نداشته باشد كه  ( وقف تام ) ناميده مي شود مانند اِياكَ نَعبُدُ وَ اِيَّاكَ نَستَعين 2-اينكه تنها ارتباط معنوي داشته باشد ( وقف كافي) مانند وَ مِما رَزَقنا هُم يُنفِقُونَ- با – وَالَّذِينَ يُومِنُونَ 3- اينكه فقط ارتباط لفظي داشته باشد( وقف حسن ) مانند اَلحَمدُلِلّهِ – با – رَبّ العالَمِينَ كه در اين سه صورت وقف صحيح است. 4- اينكه هم ارتباط لفظي و هم معنوي داشته باشد كه در اين صورت ( وقف قبيح ) است مانند وَالَّذِيَن- با – يُومِنوُن تذكر: اگر هنگام تلاوت قرآن نفس كافي نبود كه جمله را به آخر يا محلي كه وقف بر آن صحيح باشد برساند وقف نمود ( وقف اضطراري ) ناميده مي شود كه پس از تجديد نفس آن جمله يا كلمه اي كه بر آن وقف شده بايد تكرار نمود مانند  وقف اضطراري و ( هُمِ) وَ بِالاخِرَة هُم يُوقِنُوَن. + 4-اِخفاء   اِخفاء يعني تلفظ حرف ساكن بدون تشديد با غُنِه بطوريكه نه اظهار  باشد و نه ادغام و بصورت ملايم و خفيه گفته شود و اين در جائي است كه تنوين يا نون ساكن به يكي از پانزده حرف باقي ( ج ت  ث ذ د ز س ش ص ض ط ظ ف ق ك ) در يك كلمه و يا در دو كلمه برخورد نمايد مانند اَنجَيناهَُ  كُنتُم  اُنثي مُنذِر   تَنزِيل  مِن سوء  غَفورٌ شَكُور  اِنَّ صَلوتَهُم  مَن ضَلَّ  مُقَنَطَرة   يَنظُرُونَ  فَانفَلَقَ  فَانقَلبُوا  مُنكَر كِتابٌ كَرِيم:      تنوين و نون ساكنه حكمش بدان اي هوشيار     كز حكم آن زينت بود اندر كلام كردگار   دريرملون ادغام كن درحرف حلق اظهار كن   در نزد (با) قلب به ميم در ما بقي اخفا بيار   3-اِقلاب   اِقلاب   يعني قلب نون ساكن به ميم در برخورد به حرف ( ب ) خواه در يك كلمه خواه دردو كلمه باشد مانند يُنبِتُ  ان بُورِكَ   سَميعٌ بَصِيرٌ  كه خوانده مي شود يُمبِتُ  اَمبورِكَ    سَمِيعُمبَصِيرٌ. 2-اِظهار   اِظهار   ( تلفظ حرف ازمخرج صحيح خودش غُنّه )هرگاه تنوين يا نون  ساكنه برخورد كند به يكي از شش حرف حلق ( ء ه ع غ ح خ ) خواه در يك كلمه و يا در دو كلمه باشد نون ساكن آشكارا گفته مي شود مانند يَنأََونَ  يَنهَونَ  يَنعِقُ  يَنحِتوَن  فَسَينفِضُون    وَالمُنَخفِقةُ – مِن اَحدٍ  اِن هُوَ  مِن عِلمٍ  مِن حَسَنَةٍ  مِن غِلٍ مِن خَيرٍ – رَسُولٍ اَمين  جُرُفٍ هارٍ  سَميعٌ عَليم  عَلِيمٌ حَكِيمٌ  عَزِيزٌ غَفُورٌ  قَومٌ خَصِمُونَ. 1-ادغام ادغام   هر گاه نون ساكنه يا تنوين به يكي از شش حرف ( ي رم ل و ن ) برخورد كند ادغام مي شوديعني نون ساكنه ازجنس حرف يرملون شده و بجاي نون ساكن آن حرف دوبار يا بشدت تلفظ مي شودمانند مَن يَشَاءُ كه خوانده مي شود مَيََّشاءُ و مِن رَبّهِم = مِرَّبِهّم . مِن° مَا – مِمّا . يَكُن° لَهُ = يَكلّهُ و مُحَمَّدٍ وَالِه = مُحَمَّدِوَّالِه و شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ = شَجَرَةِ مُّبارَكَةٍ  .مِن° نُورِ= مِنُّورِ  بايد دانست كه ادغام در مورد دو حرف ( ر – ل ) ازحروف يرملون را ادغام كامل ( بدون غُنِة) گويند مانند يُبَيّن لَنا .هُديً لِلمُتَّقِينَ.  مِن رَبِهّم.  غَفُوٌر رَحِيم. ودر مورد چهار حرف ديگر (ينمو) ادغام را ناقص (باغُنة) گويند مانند اِن يَّقُولُوا  اَن نَقولَ هُديَ مِّن رّبِهِم   هُديَ وَرَحمَةً . تذكر اگر نون ساكنه و حرف يرملون در يك كلمه باشد ادغام نيست و لازم است نون اظهار شود مانند دُنيا  قِنوان  صِنوان   بُنيان قاعده 10 نون ساكن يا تنوين در آخر كلمات ( كه در تلفظ نون ساكن مي شود در برخورد با هر يك از 28 حرف عربي يكي از چهار حالت را پيدا مي كند.   ادغام -اظهار- اقلاب -اخفاء   قاعده 9 التقاء ساكنين ( برخورد دو ساكن ) هرگاه دو كلمه مربوط به هم با هم خوانده شود و آخرين حرف از كلمه اول و آغاز كلمه دوم ساكن باشدبراي آنكه بتوان ساكن دوم را تلفظ نمود مي بايست سكون اول را بدل به كسره نمود مانند قَالَتِ اَلمَلٰئِكَةِ كه وقتي خواستيم اين دو كلمه را با هم بخوانيم همزه اَلمَلٰئكَةِ كه همزه وصل است خوانده نشده و در نتيجه ( ت° - ل° ) بهم رسيده و براي اينكه بتوان دومي را تلفظ كرد اولي را مكسور مي كنيم و مي خوانيم قَالَتِ المَلٰئِكَةِ و مثل قُل هُوَ الّلَهُ اَحَدٌ اَللّهُ الصَّمَدُ كه خوانده مي شود اَحَدُنِ اللّهُ الصَّمَدُ و عَادٌاَلمُرسَلِينَ كه خوانده مي شود عادُنِ المُرسَلِين و تنوين آخر كلمه كه در تلفظ نون ساكن مي باشد برخورد به حرف ساكن پس از خود نموده و بخاطر آنكه بتوان حرف  ساكن دوم را تلفظ نمود نون حاصل از تنوين را مكسور مي نمائيم و براي توجه خواننده در چنين مواردي در بعضي قرآن ها ( نِ) كوچكي زير تنوين گذاشته شده مگر در دومورد 1- كلمه ( مِن° ) كه در برخورد به ساكن از فتحه استفاده مي شود مانند مِنَ الّذِيَن ۲- ضمير( هُم° ) كه از ضمه استفاده مي شود مانند هُمُ الَّذِيَن .   د قاعده 8 وقف    يعني در آخر كلمه مكث كردن .هر گاه در آخر كلمه يكي از صداهاي كوتاه يا سكون يا تنوين جرّ و رفع  َ  ِ  ُ  ° ٍ  ٌ  باشد در حالت وقف ساكن خوانده مي شود و اگر تنوين نصب باشد به صداي ( ٰا ) خوانده مي شود كتاباً – كتابٰا مگر آنكه حرف آخر كلمه ( ة ) باشد كه با هر صدا و علامتي ( ه ) هاء ساكن خوانده مي شود مانند فاطمةًً  فاطمه° و همچنين اگر در آخر كلمه يكي از صداهاي كشيده باشد در حالت وقف به همان صداي كشيده خوانده مي شود اَنزَلنَا لَفي امَنُوا زِلزالَها قَومِي قَالُوا . قاعده 7 اشباع   اشباع از ماده شبع ( سير شدن و سير كردن) ضمير ( ه - ﻪ ) كه به آخر كلمه اضافه مي شود اگر قبل از آن صداي فتحه يا ضمه باشد ( هُو) خوانده مي شود واگر قبل ازآن صداي كسره باشد ( هي ) خوانده مي شود مانند رَسُولَهُ (رَسُولَهُو ) رَسُولِهِ ( رَسُولِهي ) و چنانچه پس از ضمير ساكن يا تشديد باشد به همان صداي كوتاه خوانده مي شود مانند رَسُولَهُ الاُمِي رَسُولِهِ الَّذِي و همچنين اگر حرف قبل از ضمير ساكن و يا صداي كشيده  ٰا  اي   اُو داشته باشد ضمير به همان صداي كوتاه خوانده مي شودمانند مِنهُ عَلَيهِ اَنزَلناهُ فِيهِ اَلقُوُه و براي آنكه در قرائت موارد اشباع مشخص باشد ضمه روي ضمير را به اين شكل مي نويسند و   و در مواردي كه نبايد اشباع شود ضمه را طبق معمول مي نويسند. قاعده 6 هر گاه پس از (اَل) يكي از چهارده حرف شمسي قرار گرفته  باشد ( ل ) خوانده نشده و بجاي سكون آن تشديد روي حرف شمسي گذاشته و بطورمشدد تلفظ مي گردد زيرا ( ل )همجنس با حرف شمسي فرض و ادغام شده البته ( ل ) هم نوشته مي شود تا فرق باشد بين جائيكه دوحرف ادغام شده واقعا همجنس بوده و جائيكه فرض همجنسي شده باشدمانند اَلصَّلَوه كه ( ل ) اَل از جنس صاد فرض و ادغام شده اينك علت خوانده نشدن حروف والي در جمله لاتؤتُواالسفَهَاءَ و جمله هاي ديگر بررسي شود. قاعده 5 گاهي همزه يكي از حروف ( واي ) را براي خود پايه قرار مي دهد كه در اينصورت تنها همزه خوانده مي شود و اين حروف خوانده نمي شود و صداي قبل از خود را هم نمي كشند . توضيح آنكه اگر حركت حرف قبل از همزه فتحه باشد پايه همزه الف مي باشد مانند مَأوَي تَأكُلُونَ و اگر ضمه باشد پايه همزه واو است مؤَذِّن مؤمِن و اگر كسره باشد پايه همزه ( ﯾ   – ي ) است شِئتَ قُرِئَ و هر گاه همزه قبل از واو جمع يا واو حرف اصلي كلمه قرار گرفته باشدبصداي كشيده خوانده مي شودمانند جَاءُوا يَــءودُهُ و در اين صورت نوشتن همزه روي واو غلط است چرا كه لازم مي آيد واو هم پايه همزه باشد و هم كشنده صدا و استفاده به دو منظور از يك حرف غلط است واگر براي پايه همزه يك واو و براي كشيدن صدا نيز واو ديگر نوشته شود جمع دو واو غلط است و اگر همزه روي دندانه ( ي ) نوشته شود چون حركت كسره در كار نيست آن هم غلط است مانند رؤس رؤوس رئوس رءوس ، جاؤا جاؤوا جائوا جاءوا قاعده 4 هرگاه صداي كشيده ( اُو ) برخورد كند به ( ل ) با هرصدا وعلامتي كه داشته باشد تبديل به صداي كوتاه ضمه مي شود مانند اُولَٰاءِ هٰؤلَٰاءِ اُولٰئِكَ اُولِي اُولُو مگر در كلمه اُوليٰ –  بمعني اول قاعده 3 هر گاه در آخركلمه الفي بي صدا وعلامت بود الف علامت آن  است كه آن كلمه جمع است يا واو آخر آن واو جمع است كه نوشته مي شود ولي هيچ وقت خوانده نمي شود اَنبٰؤا قَالُوا و بهمين جهت اگر واو حرف اصلي كلمه يا پايه همزه باشد نبايد پس از آن الف نوشته شود تا فرق باشد ميان واو جمع و واو  اصلي كلمه مانند ءَاتُوااليَتَامَي و دركلمه هائي مانند عَدُوّ ذُوالعرش نبايد پس از واو الف نوشته شود زيرا واو جزء كلمه است. قاعده2 هرگاه يكي از صداهاي كشيده   ٰا   اي    اُو  برخورد كند به ساكن يا تشديد پس از خود تبديل به صداي كوتاه مي شود و در نتيجه حروف ( واي ) كه براي کشیدن صداي كوتاه آورده شده از كار افتاده و ديگر كمك صدا نمي باشد مانند عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَ اَيُّهَا النَّاس - في النّاسِ- فِي السَّمَاءِ و امّا نوشته شدن آن بخاطر موقع فصل (وقف) است كه اگر بخواهيم درآخر چنين كلمه اي وقف مي كنيم و از كلمه بعد جدايش كنيم بايد به همان صداي كشيده كه نشانه آن وجود حرف ( واي ) است وقف نمائيم تا به كلمه و يا صيغه ديگراشتباه نشودمانند عَمِلُوا كه جمع است واگربدون واو نوشته شود به مفرد آن عَمِل اشتباه مي شود . قاعده 1 همزه وصل كه به شكل الف در اول كلمه مي آيد اگر در آغاز سخن قرار گرفت خوانده مي شود ولي اگر وصل به كلمه قبل از خود شد خوانده نمي شود و نوشته شدن آن بخاطر وقتي است كه از كلمه قبل جدا شود چون پس از همزه ساكن مي باشد و ابتدا به ساكن محال است پس همزه به عنوان وسيله تلفظ نگهداري مي شود مانند اَلعِلم – وَالعِلم - الله – والله – اِصبِر- فَاصبِر. در مقابل همزه وصل همزه قطع است كه هيچ وقت ساقط نشده و بايد تلفظ شود مانند اِنَّ – اِذا – اُمُور و همزه صيغه هاي باب افعال. بخش سوم قاعده ها   هر گاه يكي از چهار حرف ( و – ا- ل- ي ) در قرآن بدون صدا و علامت بوده خوانده نمي شود مانند ( لاتُؤتُواالسّفَهَاءَ ) كه از پانزده حرف نوشته شده فقط 8 حرف آن ( ل ت ء ت س ف ه ء ) خوانده مي شود و ( اُولئِكَ عَليُ هُديً) كه ازدوازده حرف نوشته شده فقط 8 حرف آن ( ا ل ء ك ع ل ه د ) خوانده مي شود و حروف والي بدون صدا در آنها خوانده نشده كه  دليل خوانده نشدن وعلت نوشته شدن آنها از قاعده هاي ذيل معلوم  مي گردد : 4- مّد ۴-           مّد      ~   علامت صحيح آن (  ~ ) مي باشد و علامت ( آ  ) در فارسي  بجاي صداي كشيده ( ٰا ) در عربي مي باشد . هرگاه يكي از  سه عامل مد يعني صداهاي كشيده ( ٰا   اي   اُو) برخورد كند  به يكي از سه سبب مد يعني( ء   ْ    ّ )همزه . سكون  تشديد در  اين صورت صدا كشيده ، كشيده تر خوانده مي شود مانند سَاۤءَ  سِيۤءَ سُوۤءَ . حَاۤجَّ تَأمُرُوۤنّي . قۤ = قَافْ . نۤ = نُونْ . سۤ =  سِينْ. تذكر 1- از 28 حرف الفباي عربي (سين شين صاد ضاد عين  غين قاف كاف لام ميم نون واو ) كه فاميلشان در تلفظ سه  حرفي است هرگاه در كلمات مقطّع اوّل بعضي از سوره هاي  قرآن قرار گرفته باشند چون صدا ندارند به فاميل خوانده مي  شوند و در اين صورت عامل مد ( صداي كشيده ) و سبب مد  ( سكون ) پهلوي هم قرار گرفته و در نتيجه مد بوجود مي آيد  مانند (ق ) كه چون صدا ندارد به فاميل تلفظ مي شود (قَاۤف) و  كشيده تر خوانده مي شود (اۤلۤمۤ ) الف – لاۤم – ميۤم . (حمعۤسۤقۤ)  حا – ميۤم – عيۤن – سيۤن – قاۤف. تذكر 2- مد بر سه قسم است 1-      هرگاه عامل و سبب مد در يك كلمه باشد مد لازم يا  متصل گويند مانند مثالهاي فوق   2- هرگاه عامل مد در آخر يك كلمه و سبب مد در اول كلمه  بعد باشد آن را مد مستحب يا منفصل گويند مانند قَالُوا اِنَّ 3- هر گاه عامل مد برخورد كند به سكون وقفي ( سكون حاصل  از وقف كردن كه در اصل حركت بوده ) مد غير لازم است  مانند مّد دوم ولَاالضّاۤلّيۤنْ و علامت مد بدون صدا خوانده نمي  شود و حتماً بايد يكي از صداهاي كشيده با او باشد زيرا  علامت مد صدا نيست بلكه علامت كشيده ترخوانده صداي  كشيده مي باشد و حروف و كلمات را تنها به كمك صدا مي توان خواند   3- تنوين ۳- تنوين  ً  ٍ  ٌ   كه عبارتست از دو صدا در نوشتن و يك صدا و نون ساكن در  تلفظ كه اين نون ساكن عوض صداي دوم است مانند كتابٌ كه  ( ب ) داراي دو ضمه در نوشتن مي باشد و در تلفظ كِتابُنْ ميشود. كه ( ب ) داراي يكصدا مي باشد و عوض صداي ديگر  ( ن ) گفته مي شود. تنوين فقط در آخر اسم مي آيد كه تنوين جر زير حرف و رفع  روي حرف قرار مي گيرد  اما تنوين نصب هميشه روي الفي  كه بعنوان پايه تنوين در آخر كلمه زياد مي شود قرار مي گيردمانند كتاباً مگر در چهار مورد 1-    جائيكه حرف آخر كلمه ( ه  -  ﻪ) باشد مانند تبصرةً 2-    جائيكه حرف آخر كلمه همزه اي باشد كه قبل از آن الف  باشد ماءً . حياءً ( و چنانچه قبل از همزه الف نباشد  براي تنوين نصب نياز به پايه الف مي باشد مانند سوءاً .  جزءاً . لؤ لؤاً 3-    جائيكه حرف آخر كلمه الف مقصوره ( ياء آخر كلمه كه  قبلش مفتوح باشد بصداي ( ا ) خوانده مي شود) باشد مانند  هديً . مولي ً . مسّميً 4-    جائيكه حرف آخر كلمه همزه باشد و طبق قواعد همزه،  روي پايه الف قرار گرفته باشد مانند خَطَأًً ( تا در نوشتن دو  الف پهلوي هم نباشند ) كه در اين چها مورد براي تنوين ن  نصب پايه الف اضافه نمي شود و در حالت وقف بصداي ( ا )  تلفظ مي شود مگر در مورد اول كه ( هْ ) تلفظ مي شود. رمز جديد در تنوين : هرگاه تنوين به اين صورت نوشته شود  نشانه اظهار آنست و اگر به اين صورت   َ َ        ُ ُ  نوشته  شود نشانه عدم اظهار است و اگر بجاي حركت دوم تنوين( م ) گذاشته شده باشد علامت قلب است سَميِعُ م بَصيرٌ                 2- تشديد ۲-   تشديد    ّ   حرف زيراين علامت را مشدّد مي گوئيم . هرگاه دو حرف 1 : هم جنس 2: پهلوي هم اولي ساكن و دوّمي متحرّك باشد در هم ادغام مي شوند يعني اوّلي را برداشته و به جاي آن تشديد روي دوّمي قرار داده و اين تشديد علامت آن است كه اين حرف در اصل دو تا بوده و اكنون هم بايد دوبار خوانده شود اولي ساكن و دومي با صدا با اينكه اولي نوشته نشده ، كه اگر نوشته شده باشدگذاشتن تشديد روي حرف دوم  بيجاست زيرا تشديد عوض حرف ساكني است كه نوشته نشده باشد مانند مُعَلْلِم  كه نوشته مي شود مُعَلّمِ تذكّر اگر تشديد بخاطر همجنس شدن حرف آخر كلمه اي با حرف اول كلمه بعد از خود باشد ( مثل ادغام لام در حرف شمسي و نون ساكن در يرملون ) اگر چه حرف ساكنحذف نشده باشد ادغام و تشديد صحيح است بشرط آنكه سكون روي حرف اول نوشته نشده باشد چون تشديد عوض سكون است پس با وجود سكون روي حرف اول، تشديد روي حرف دوم غلط است . اكنون بايد دانست كه از 28 حرف الفباي عربي ( ت ث د ذ ر ز س ش ص ض ط ظ ل ن ) شمسي هستند يعني هرگاه    ( اَلْ ) بر سر كلمه اي كه حرف اول آن يكي از اين حروف باشد(ل ) خوانده نشده و حرف شمسي بصورت مشدّد تلفظ مي شود مانند اَلصَلَوة – اَلصَّلَوة .   1- سكون 1-  سكون و شکلهای آن   ˆ   ‍°   حرفي كه اين علامت داشته باشد ساكن گويند علامت سكون و جزم در نوشتن يكي است اما جزم مخصوص حرف آخر فعل بوده و عامل مي خواهد و عارضي است مانند الم يعلمْ ولي سكون بدون عامل بوده و ثابت است . معني سكون آنست كه حرف زير آن خوانده مي شود اما به كمك حركت حرف قبل از خود و بتنهائي قابل تلفظ نيست و حتماً در بخش حرف قبل از خود قرار گرفته و به همين جهت سكون را علامت مي گوئيم در مقابل صدا پس سكون = بيصدائي مانند مِنْ لَيْل نَجْم و در بعضي قرآنها اصلاً علامت سكون را ننوشته زيرا خود بي علامت بودن يعني ساكن . بخش دوّم  علامتها    عبارتند از:   سكون – تشديد – تنوين - مد     كوتاه شدن صداهاي كشيده هرگاه صداي كشيده در آخر كلمه برخورد كند به كلمه اي كه  حرف اول آن ساكن يا مشدّد باشد به صداي كوتاه تبديل مي شود كه در نتيجه حروف (واي ) بدون مصرف بوده فقط در مورد فصل دو كلمه بكار مي آيد مانند: وَ امْتَازُوالْيَوْمَ اَيَُّهََا الْمُجْرِمُونَ وَفِي السَّمَاءِ  لَقُواالّذِينَ و براي حفظ اصل كلمه نوشته مي شود.     + كشيده شدن صداهاي كوتاه هرگاه پس از حرف مفتوح ( فتحه دار ) يكي از حروف ( و - ا - ي ) بدون  صدا و علامت قرار گرفته باشد صداي كوتاه فتحه تبديل به صداي  كشيده ( ٰا ) مي شود مانند لَهَا = لَهٰا  . لَنَا = لَنٰا. هَدَي= هَديٰ . عَلَي  = عَليٰ . صَلَوه = صَلوٰه . حَيَوه = حَيوٰه . كه به هر دو شكل نوشتن  صحيح  است و اكثر قرآن هاي چاپ كشورهاي عربي به شكل اول  نوشته اند . و بايد دانست كه اگر به شكل اول نوشته شود فتحه روي  خود حرف بايد گذاشته شود و اگر به شكل دوم نوشته شود صداي  كشيده روي حروف ( و – ا – ي ) گذاشته مي شود.  زيرا اين حروف سبب كشيده شدن صداي فتحه شده اند و در اين صورت  اينها ديگر حروف نيستند بلكه كمك صدا هستند و به همين جهت  صداي كشيده روي آنها قرار مي گيرد مگر آنكه حروف ( و ا ي ) از كلمه  حذف شده باشند كه در اين مورد صداي كشيده روي خود حرف مفتوح  گذاشته مي شود مانند رَحْمٰنِ  . ذٰلِكَ  . هٰرُِوَن . خَلَقْنٰهُ . استثناء – كلمه (اَنَا) با آنكه پس از فتحه الف واقع شده به صداي  كشيده خوانده نمي شود و ضمير است. و هر گاه پس از كسره حرف ( يـ - ي ) بدون صدا و علامت باشد صداي  كوتاه كسره به صداي كشيده ( اي ) تبديل مي گردد مانند : فِي –  في . بِيعَ = بيعَ . مَوَازِينُ = مََوازينُ. و هر گاه پس از ضمه ( واو ) بدون علامت و صدا آمده باشد به صداي  كشيده (اُو ) تبديل مي گردد مانند مَنَعُوا . مُنَافِقُونَ . يَقُولُوا . جَاءُوا .  توضيح اينكه حروف ( واي ) را مقيّد مي كنيم كه صدا و علامت نداشته  تا موجب كشيده شدن صداهاي كوتاه شوند بخاطر آنكه اگر خود حروف  ( واي ) صدا يا علامتي داشته باشند حرف به حساب مي آيند و  خودشان خوانده مي شوند و جنبه كمك صدا را نخواهند داشت مانند  بَيْع . شَيْئ . بخش اول – صداها صدا ها عبارتند از:    ۱- صداهاي كوتاه (اصلي )     (    َ   ِ    ُ    )    فتحه  كسره  ضمه  مانند ضَرَب َ . كَتَبَ . قُتِلَ . صَعِقَ . سُبُلِ علت اينكه اينها را صدا مي گويند آنست كه حروف و كلمات  در قرآن بدون اينها  يا اصلاً خوانده نمي شوند مثل حروف  ( والي ) و يا به فاميل خوانده مي شوند مثل حروف مقطّعه كه  بعداً توضيح داده مي شود. ۲- صداهاي بلند ( كشيده )     (    ٰا     اې    او  )   كه اين سه فرعي هستند زيرا از كشيده شدن صداهاي كوتاه  بوجود مي آيند .   بسم الله الرحمن الرحيم  اَلْحَمدُلِلّهِ الَّذِي اَنْْزَلَ القُرآنُ عَلَي رَسُولِهِ الْمُصْطَفَي هِدَايَهً لِلنَّاسِ  وَ تَزكِيهً لِلنُّفُوسِ وَ شِفَاءً لِمَا فِي الصُّدُورِ فِي لَوْحٍ مَحفُوظٍ لَاَيَمَسُّهُ  اِلّا المُطَهَّرُونَ اين نوشته مختصري است درباره قواعد و قرائت و تجويد قرآن  براي قرائت صحيح قرآن چهار چيز را بايد شناخت :   1- صداها  2- علامتها  3- قاعده ها  4- رمزها  


محمد بازدید : 13 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)

تفاوت سازمان هاي رسمي و غير رسمي

                                                       

 سازمان رسمي: سازماني است كه براساس سلسله مراتب سازماني به وجود آمده است. اين سازمان بطور قانوني بنيانگذاري و تصويب مي شود. تعداد مشاغل و حدود و ظايف و اختيارت و نحوه انجام فعاليت ها درآن برمبناي مقررات مشخص مي گردد.  

سازمان غيررسمي: سازمان غيررسمي يك شبكه روابط شخصي و اجتماعي است كه داراي سلسله مراتب سازماني نيست. بلكه خود به خود و در شرايط روابط افراد با يكديگر شكل مي گيرد. سازمان غير رسمي سيستمي از روابط شخصـــي افراد است كه به خودي خود در داخل همه سازمان هاي رسمي با عمل و عكس العمل اعضا شكل مي گيرد.

سازمان غير رسمي وسيله مهمي براي اجرا و تحقق هدف هاي مهم سازماني به شمار مي رود. با شناخت كامل پويايي هاي سازمان غير رسمي، مي توان به توسعه و ايجاد رويه ها و مكانيسم هايي با استفاده از ساختار غير رسمي پرداخت و از جنبه رسمي دادن به هر اقدامي اجتناب كرد.

سازمان غير رسمي وجود دارد. نبايد آن را دشمني پنداشت كه بايد نابود شود و نه مانعي كه بايد از ميان برداشته شود. سازمان غير رسمي ممكن است وسيله سودمندي براي بهبود كارآيي سازمان باشد. از لحاظ نظري، مديريت با استفاده از هر دو اجزاي رسمي و غير رسمي سازمان قابل پيشرفت است.

سازمان رسمي و غير رسمي با هم هستند. سازمان غير رسمي در داخل سازمان رسمي به وجود آمده و نسبت به آن عكس العمل نشان مي دهد. برخلاف سازمان رسمي كه به طور آگاهانه و به دقت برنامه ريزي مي شود، سازمان غير رسمي داراي نظم و ساختار طبيعي است كه در محل كار تكامل پيدا مي كند. سازمان غير رسمي معمولا همزمان و يا پس از تشكيل سازمان رسمي به وجود مي آيد. درواقع، در درون و بطن سازمان هاي رسمي، گروه هاي احساسي بر مبناي نگرش ها و ارزشيابي مشترك فرهنگي و علايق مشترك از طريق برقراري روابط دوستانه و صميمي و شخصي به وجود مي آيد. غفلت از سيستم غير رسمي، ناديده گرفتن جنبه هاي غير معقول رفتار سازماني است. در حقيقت، غفلت از هر كدام از آن ها كوته بيني بوده و به ضرر سازمان است.


محمد بازدید : 7 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)

امروز = 2 سال جدایی

امروز.... تو در آن مسافت دور...... من در این شهر غمزده.....

برایت اشک میریزم....




محمد بازدید : 9 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)
هرکى هر نظرى راجع به کلاس و آدماش داره خواهشن بگه...


محمد بازدید : 9 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)

✘همیشــــه دلتنگی
به خاطر نبـــــــودن شخصی نیست
گاه به علت حضور کسی در کنارت استـــــــ
که حواسش به تــــــــو نیستـــــــ


محمد بازدید : 7 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)
   بگو سرگرم چی بودی که اینقد ساکتو سردی

   خودت آرامشم بودی خودت دلواپسم کردی

   ته قلبت هنوز بـاید یـه احساسی بـه من باشه

   چقد بـاید بمونم تـا یکی مثل تـو پیدا شه

   تو روز و روزگار من بـی تو روزای شادی نیست

   تـو دنیـای منی اما به دنیا اعتمادی نیست


محمد بازدید : 5 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)

 

امام فرمودند: "دوست هر کس عقل اوست و دشمن هر کس جهل و نادانی و حماقت است."

امام فرمودند: "علم و دانش همانند گنجی می‌ماند که کلید آن سؤال است، پس بپرسید. خداوند شما را رحمت کند زیرا در این امر چهار طایفه دارای اجر می‌باشند: 1- سؤال کننده 2- آموزنده 3- شنونده 4- پاسخ دهنده."

امام فرمودند: "مهرورزی و دوستی با مردم نصف عقل است."

امام فرمودند: "چیزی نیست که چشمانت آنرا بنگرد مگر آنکه در آن پند و اندرزی است."

امام فرمودند: "نظافت و پاکیزگی از اخلاق پیامبران است."


محمد بازدید : 13 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)
آموزش لوازم حفاظت فردی

هر آنچه شما از لوازم حفاظت فردی می خواهید بدانید ما به شما آموزش می دهیم. لطفاً به ما بگویید در کدام موارد لوازم حفاظت فردی می خواهید بدانید درخواست خود را اعلام نمایید تا ما بررسی نماییم.


ول

محمد بازدید : 5 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)
زبان آموزان محترم منطقهپاسداران و فرمانیه که برای دوره های آمادگی آیلتس، تافل و مکالمه زبان انگلیسی بدنبال استاد زبان حرفه ای دانش آموخته خارج از کشور با تسلط بالا هستند میتوانند در کلاس های خصوصی مهندس ابوالقاسمی در این منطقه ها شرکت نمایند.

این کلاس ها در منطقه 1 تهران توسط استادهای برجسته خانم و آقا همچنین در منزل زبان آموزان برگزار شده و پیش این نیز زبان آموزان بسیاری با نمره های بالا این آزمون ها را پشت سر گذارده و در بیرون از کشور سرگرم تحصیل یا زندگی هستند. بسیاری دیگر نیز هم اکنون به آموختن زبان در دوره های پیش-آیلتس پیش-تافل، یا آیلتس و تافل سرگرم هستند.

گزینش کلاس های خصوصی در منزل بر کلاس های آموزشگاهی این برتری را دارد که زمان ارزشمند زبان آموزان به هدر نرفته و ایشان خواهند توانست تمرکز بسیار بالاتری بر مواد آموزشی داشته باشند. از آنجایی که متقاضیان آزمون های آیلتس و تافل گاهی تا 7 ساعت در روز نیازمند مطالعه هستند، این صرفه جویی با برتری چشمگیری در نتیجه آزمون ها همراه میباشد.

برای دریافت دانسته های بیشتر از برگه روبرو بازدید بفرمایید:  http://ielts2.blogfa.com/

با آرزوی کامیابی برای شما


محمد بازدید : 9 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)
a5bnhdqq45wovnfyajvn.jpg

موارد استفاده استخر- آبنما- دفنی- جاهای با رطوبت بالا

قابل نصب توکار و روکار

در مدلهای 3وات، 6وات، 12وات، 24وات، )،کالر چنج با قابلییت کنترل و هماهنگ کردن چندین پرژکتور با ه

در رنگ نورهای(تک رنگ و رنگ ثابت):(قرمز،آبی،سبز،ارغوانی،بفش،فیروزه ای، نارنجی،زرد،سفید،آفتابی، )، تغییر رنگ دهنده (مولتی کالر یا کالر چنج )، dmx (با قابلییت کنترل و هماهنگ کردن چندین پرژکتور با هم )  

کیفیت بسیار بالا و عمر طولانی

مقاوم در برابر ضربه و گرما و سرمای شدید

بالاترین مقاومت در برابر نفوذ آب در مقایسه با کلیه چراغهای زیر آبی موجود در بازار

عدم برق گرفتگی به علت ولتاژ پایین

مناسبترین قیمت نسبت به دیگر چراغهای واترپروف




جهت دیدن عکسهای بیشتر به ادامه مطلب بروید


محمد بازدید : 7 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)

 

از هنگامی که پیامبر عظیم الشّان ما(ص) مسئله ظهور منجی آخرالزّمان را مطرح کردند، ذهن مسلمانان همواره با مسئله ظهور منجی عجین بوده است. این امر به حدی در ذهن مسلمانان تثبیت گشته بود که بارها قیام‌هایی از جانب مدعیان دروغین واقع شد. این مدعیان حتی در احادیث نیز دخل و تصرف کرده و تناقض‌هایی را که بین سخنان آنان و احادیث پیامبر(ص) وجود داشت نیز به نحوی توجیه می‌کردند. تعدادی از این قیام‌ها حتی قبل از تولد حضرت مهدی(ع) به وقوع پیوستند که از آن جمله می‌توانیم به قیام محمد بن عبدالله بن حسن بن حسن مجتبی(ع) ‌اشاره کرد که حتی در بین پیروان خود ملقب به نفس زکیه بوده و بعد از مدتی ادعای مهدویت نمود. از دیگر افراد، مهدی عباسی از خلفای بنی عباس است که داعیه مهدویت نمود و حتی در تأیید او احادیث جعلی از پیامبر اکرم(ص) ارائه شدند که در آنها پیامبر(ص) نسب مهدی موعود را از عموی خود، عباس می‌دانند!!! فضاحت این کار تا بدان حد بالا بود که سیوطی عالم مشهور اهل سنت نیز به صراحت آنها را جعلی دانسته است. به جز مسئله ظهور، نشانه‌های ظهور نیز در طول تاریخ، بارها آلت دست اهداف سیاسی گروه‌های قدرت طلب واقع شده‌اند که از آن جمله می‌توان به قیام ابومسلم خراسانی از «خراسان» با پرچم‌های سیاه ‌اشاره کرد که نهایتاً این حیله در جهت خدمت به بنی‌عباس به کار گرفته شد و سرانجام آن سقوط بنی‌امیه و حکومت بنی‌عباس بود. گه‌گاه سوء استفاده از نشانه‌ها تا بدانجا پیش ‌رفته بود که حتی نشانه‌های منفی، مانند خروج سفیانی نیز مورد توجه واقع شد؛ چنان که کسی از حکام اموی به نام عثمان با ادعای اینکه سفیانی است از «عراق» قیام نموده و از دیدگاه جبرگرای مسلمانان آن زمان سوء‌استفاده کرده و با این عنوان که وی مقدمه‌ساز ظهور است و دیگران چاره‌ای جز تحمل وی به عنوان مقدمه‌ساز ظهور ندارند، در عراق به تاخت و تاز پرداخته است. در قرون اخیر نیز وقایع مشابه مانند ادعای صفویان مبنی بر اینکه سید خراسانی ممکن است از بین آنها برخیزد یا مهم‌تر از آن، ادعای بابیت و بهائیت در قرن گذشته، نشان از تأثیرگذاری فرهنگ مهدوی بر تحرکات سیاسی دارد. موارد یاد شده و مشابه، در طول تاریخ بارها به وقوع پیوسته‌اند و مسلمانان، به خصوص شیعیان با کوچک‌ترین شباهتی که بین مدعیان و احادیث می‌یافتند، در بسیاری از مواقع فریب می‌خوردند و از آنجا که در اکثر مواقع تحت ظلم می‌زیستند، به امید آینده درخشانی که در قرآن وعده داده شده بود، این مدعیان را همراهی کرده که کشته می‌شدند یا بعد از پیروزی با کشف اینکه مدعی، مهدی موعود نبوده است، دچار سرخوردگی و یأس می‌شده‌اند. این مسائل باعث شد که در قرن اخیر برخورد مذهبی‌ها با مسئله ظهور به سه شکل باشد:
1. عده‌ای کماکان همانند گذشتگان هر واقعه مشابه با روایات را به عنوان نشانه ظهور می‌پذیرفتند و آن بخش از روایات را که با وقایع زمان آنها تناسب نداشت، به نحوی توجیه می‌کردند که در پایان با عدم ظهور امام، یأس و سرخوردگی و سست شدن اعتقاد آنان به مهدویت را در پی داشت؛
2. عده‌ای نیز با نگاه به گذشتگان و مشاهده ‌اشتباه آنان در همراهی با مدعیان، از مطالعه نشانه‌های ظهور سر باز زدند و پرداختن به نشانه‌ها را گمراه کننده دانستند و این طور پنداشتند که همیشه تشخیص نشانه‌های ظهور با‌ اشتباه همراه است. آنان در تأیید دیدگاه خود، این حدیث معصومان(ع) را که «تعیین‌کنندگان زمان ظهور دروغگویند» را ارائه کردند و اظهار داشتند که اصولاً نباید به نشانه‌های ظهور پرداخت؛ زیرا امامان ما را از تعیین وقت ظهور نهی کرده‌اند؛
3. گروه سوم نیز به شکلی منطقی با نشانه‌های ظهور برخورد کردند و به دقت نشانه‌ها را زیر نظر قرار دادند و هر جا تناقضی یافتند آن را توجیه نکردند. برای مثال اینان ابومسلم سیاهپوش و صاحب پرچم سیاه را سید خراسانی ندانستند و گمراه نشدند؛ زیرا خصوصیات ابومسلم با اکثر نشانه‌های سید خراسانی مطابقت نداشته است. همچنین افراد همین گروه در زمان ساخته شدن «پل کرخه» بر روی «رود دجله» در بغداد، این پل را یک نشانه محقق شده ظهور دانستند؛ اما اصرار نداشتند که حتماً ظهور نزدیک است؛ زیرا بقیه نشانه‌های آخرالزمان را محقق شده نمی‌دانستند. بدین‌ترتیب این افراد از گمراهی پرهیز کردند و با مشاهده نشانه‌ها گوش به زنگ شدند و خود را بیشتر آماده کردند؛ اما از هر گونه حرکت اضافی پرهیز کردند و انتظار امام زمان(عج) را به نحوی منطقی به جای آوردند.
در زمان ما نیز افراد معتقد به مهدویت در 3 گروه یاد شده، جای می‌گیرند.
به جز گروه سوم که به شکلی دقیق و منطقی با نشانه‌ها برخورد کرده‌اند و از افراط و تفریط دوری گزیده‌اند، به نظر می‌رسد که دیدگاه هر دو گروه اول و دوم با چالش‌هایی رو به روست.
1. گروه اول، همان طور که ذکر شد با مشاهده هر پدیده ای که شباهتی با نشانه‌های ظهور داشت، جنجال به پا کرده و منتظران را در ابتدا امیدوار می‌کردند؛ اما در ادامه و با عدم ظهور امام، منتظران از ظهور امام ناامید شده و دیگر به نشانه‌ها نیز اعتماد چندانی نشان نمی‌دادند. چنین افرادی در زمان ما نیز وجود دارند و کماکان به توجیه اکثر حوادث می‌پردازند و در پایان دچار مشکل می‌گردند؛
2. در مورد گروه دوم نیز ایراداتی وارد می‌شود. این افراد اگرچه ناامید نمی‌شوند؛ اما دیدگاه آنان نیز صحیح به نظر نمی‌رسد؛ زیرا این امکان دارد که عدم توجه به نشانه‌های ظهور در زمانی که ظهور بسیار نزدیک است، باعث شود که شیعیان نتوانند به سرعت خود را آماده کنند. هر چند این مطلب صحیح است که شیعیان باید همیشه برای ظهور آماده باشند؛ اما در زمان‌های بسیار نزدیک به ظهور، آمادگی‌های ویژه‌ای مورد نیاز است که این آمادگی با دقت و توجه در نشانه‌های متعدد حاصل می‌گردد. از سوی دیگر امامان ما در ضمن احادیث خود، توصیه‌هایی را برای ایام نزدیک به ظهور انجام داده‌اند و شیعیان را به انجام آنها فرا خوانده‌اند؛ برای مثال در مورد «نبرد قرقیسیا» که چند ماه قبل از ظهور انجام می‌شود، شیعیان از هر گونه دخالت در این نبرد عظیم نهی شده‌اند؛ زیرا این نبرد جنگ میان ظالمان با یکدیگر است و در واقع این جنگی است که طی آن کفار و مشرکان یکدیگر را از بین می‌برند یا در احادیث دیگری از شیعیان خواسته شده که از پرچم یمانی حمایت کنند و این در حالی است که یمانی قبل از ظهور امام(عج) خروج می‌کند و در زمان خروج او هنوز امام ظهور نکرده‌اند، در این حالت اگر شیعیان نشانه‌ها را نشناسند، نمی‌دانند که باید از چه کسی حمایت کنند. بنابراین همان‌گونه که گفته شد، شناخت نشانه‌های ظهور حیاتی به نظر می‌رسد. سوء برداشتی که افراد گروه دوم دارند، ناشی از مشکلاتی است که برای افراد گروه اول پدید آمده است و افراد گروه دوم برای احتراز از ‌اشتباه گروه اول، خود دچار ‌اشتباه شده‌اند. در ضمن، حدیث امامان در مورد عدم تعیین وقت ظهور، به معنای عدم تعیین وقت دقیق آن بوده است؛ وگرنه معصومان(ع) که از هر گونه گناه و ‌اشتباه و کار عبث مبرا هستند خودشان بیش از 2000 نشانه برای ظهور فرموده‌اند. یقیناً این نشانه‌ها برای آگاهی شیعیان و باقی مسلمانان گفته شده است. اگر امامان(ع) پرداختن به نشانه‌ها را نادرست می‌دانستند، از همان ابتدا آنها را بیان نمی‌کردند؛
3. در این میان گروه سوم که نه مانند گروه اول به هر واقعه‌ای به دید نشانه ظهور نگاه کردند و نه مانند گروه دوم به کلی از دقت در نشانه‌ها سر باز زدند، موفق‌تر به نظر می‌رسند. این افراد از وعده‌های نابه‌جا به خود و دیگران پرهیز کرده و ناامید نمی‌شوند. از سوی دیگر اینان نشانه‌ها را با موشکافی مطالعه کرده تا در روزهای سخت آخرالزمان به مشکل برخورد نکنند و با آمادگی کامل در رکاب مولای خود قرار گیرند.


محمد بازدید : 9 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)


Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

خدايا دوستت دارم ....


ساحل دلت را به خدا بسپار ، خودش قشنگ ترین قایق را برایت می فرستد.

 

هر انسانی که متولد میشود نشان دهنده این است که خدا هنوز از انسان ناامید نشده است.

 

 

 

خداوند می بیند و می پوشاند............ مردم نمی بینند و فریاد میزنند....

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

                                 

اگر پیام خدا را خوب دریافت نکردید، به “فرستنده ها” دست نزنید،
گیرنده ها” را تنظیم کنید

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

 

صدور هیچ گذرنامه و ویزایی لازم نیست وقتی به خدا “پناهنده” می شوید


Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}                       


تعداد صفحات : 27

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1057
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 39
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 1,071
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 3
  • بازدید ماه : 1,292
  • بازدید سال : 3,209
  • بازدید کلی : 18,356