loading...
هدایت
محمد بازدید : 338 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)


اصلا بگم که چی شد که من سوال پرسیدم که مفهوم این شعر چی می تونه باشه

خیام اگرچه خرگه چرخ کبود 

زد خیمه و دربست در گفت و شنود 

چون شکل حباب باده در جام وجود 

ساقی ازل هزار خیام نمود 

----------------------------------------

+ من جدیدا با یه آقایی آشنا شدم : اینجاست . ایشون عصب شناسی و علم عصب پایه کار می کنند . اینجا یه یادداشتی ازش گذاشتم . توی یکی از مقاله هاش : اینجا ، این شعر خیام رو گذاشته . 

+ اول این که برای من خیلی جالب بود که این آقا یا خیلی مطالعه می کنه که خیام رو می شناسه . یا یه دوست ایرانی داره ، یا شاید هم چون خودش شرقی هست یه طوری آشنائیت داره باهاش ... یه چندتا ویدئو هم از سخنرانیاش دیدم 

+ ترجمه اش هم اینه : 

Think not existence closing your account and mine 
Shall see the likes of you and me no more 
The eternal saki has poured from the bowl 
 millions of bubbles like you and me, and shall pour
 The Rubiyat of Omar Khayam

و دیگه این که طی مراسم فسفر سوزانی به این نتیجه رسیدم که  ( چرخ کبود و خرگه و بستن در صحبت) ، شاید خیام فکر می کرده که این آسمان مانع هست که بتونه با ساقی ازل ارتباط برقرار کنه ... و فکر می کنم جام وجود منظورش کل ادمها با هم هستن . و هر ادم یه حباب هست . یه حباب که با ترکیدنش ( از دست دادن بدنش) متحد میشه با بقیه شراب ... که شراب و جام ، کلا وجود هستن . مثلا ادما کف روی مایع باشن ... می ترکن همه میشن مایع :دی ... ولی اگه اینطوری باشه پس خرگه چرخ کبود شاید اسمان نباشه ... باز هم وجود منفرد باشه که متحد نشده ... ها ؟! نمیدونم ... 

+ مقاله اش رو بعد از کلی تلاش یافتم ... چون توی کتابی که ازش نوشته شده.. . (یه مصاحبه مجازی هست) فقط یه اشاره کرده که شما توی مقاله ات از این استفاده کردی ، مقاله انگلیسیش رو تازه یافتم . الان که می خونم می بینم که بد هم درک نکردم ، برم به خودم افتخار کنم ... کجا برم حالا :دی

+ ترجمه انگلیسیش به نظرم برداشت شخصیه ... یه چیزی شبیه برداشت شخصی که ما ها داریم ... اصلا به نظرم یکی از غلط ترین کارهای دنیا ترجمه شعره ... مگه نه 30 b لو :)


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1057
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 62
  • بازدید سال : 1,979
  • بازدید کلی : 17,126