loading...
هدایت
محمد بازدید : 6 دوشنبه 19 اسفند 1392 نظرات (0)
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-language:AR-SA;}

قابل توجه کنکوری ها...

تا هنوز فرصت باقی است

حسین آبیار/مشاور تحصیلی

بعضی از کنکوری ها که نتوانسته اند از فرصت های گذشته ی خود به خوبی استفاده کنند بیش تر وقت آنها به هدر رفته است و وقت باقیمانده تا کنکور برای قبول شدن کافی نیست.حتی مشاهده می شود که آن ها به جای کنکور امسال به کنکور سال بعد فکر می کنند.

اگر ما فرض کنیم همه ی کنکوریها از تابستان شروع به درس خواندن کرده باشند(که این طور نیست) تا به حال از فرصت آن ها حدود30هفته(با کسر زمان امتحانات نیم سال اول)طی شده و تنها حدود4ماه یا به عبارتی دقیق تر13 هفته(با کسر زمان امتحانات نیم سال دوم) وقت باقی مانده است.یعنی از لحاظ تقویمی،65درصد از فرصت ها طی شده و تنها 35درصد از وقت تا کنکور باقی مانده است.در وهله ی اول،به نظر می رسد که بیش تر فرصت ها از دست رفته اند و اوضاع ناامید کننده است.ولی اجازه دهید به دلایلی با این ارزیابی ناامیدانه مخالفت کنیم:

اولاً: با تعطیل شدن مدارس و تمام شدن مدارس و تمام شدن بسیاری از کلاس های کنکور،وقت دانش آموزان آزادتر می شود.آن ها می توانند به جای 5تا6ساعت در روز، به راحتی10 تا12 ساعت درس بخوانند.در نتیجه همین35درصد وقت باقیمانده کنکور،نزدیک به5/1تا2برابر افزایش خواهد یافت.

ثانیاً: برای بسیاری از کنکوری ها،نیمه ی اول سال تحصیلی،نیمه ی شکل گیری و نیمه ای کند و غیر فعال است،درس خواندن شتابی ندارد و شاید کیفیت دلخواه نداشته باشد.بالعکس در نیم سال دوم به ویژه پس از عید که مدارس تعطیل می شوند،با افزایش ساعات مطالعه و تسلط دانش آموزان به نحوه ی درس خواندن،انگیزه ی آن ها بالا می رود و حتی غیر فعال می شوند.این نیمه،نیمه ای پرشتاب و تعیین کننده برای کنکوری هاست.

همه ی اینها باعث می شود که فرصت باقیمانده تا پای کنکور،نسبت به زمان موجود در نیمسال اول تحصیلی،ماهیت و کیفیتی متفاوت داشته باشد و زمان باقیمانده از لحاظ کیفی ،چند برابر زمان سپری شده ارزش پیدا کند.به همین خاطر است که خیلی ها به آن،«دوران طلایی» می گویند.هر چند، وقت همواره طلاست ولی در این ایام عیار آن بالاتر می رود.

در گام سوم می توان گفت،که در فرصت باقی مانده کارهای بسیاری انجام داد.به فرصت های از دست رفته فکر نکنید و با گذشته ی خود زندگی نکنید.کسی که در «گذشته» است،«در گذشته» است.

به طور مثال؛فوتبال 90دقیقه است که می شود تا دقیقه ی90 بازی کرد و گل هم زد. تیمی که به این نکته اعتقاد نداشته باشد،تیمی از پیش بازنده است.

داوطلبان عزیز، باید بدانید پذیرش دانشگاه ها افزایش یافته و بسیاری از دانش آموزان در مرحله اول یا در مرحله تکمیل ظرفیت جذب مراکز دانشگاهی می شوند. در این صورت شانس قبولی بالاست.قبول شدن در دانشگاه ها بسیار آسان تر از تصور ماست. قبول شدگان نهایی کنکور سراسری 92این آمار را تایید می کند.

چند نکته برای دانش آموزان عقب مانده ی کنکور:

1-    باید از حالت برزخیِ خواندن یا نخواندن خارج شوید.اگر تصمیم به خواندن دارید.زودتر شروع کنید.از همین امروز حسابگرانه و با برنامه استارت بزنید.

2-    فکر نکنید که باید از صفر شروع کنید.مطمعناً شما تاکنون کاملاً بیکار نبوده اید،حتماً مختصر اندوخته ای دارید.فقط باید آنها را جم و جور و آماده ی بهره برداری کنید.

3-    این واقعیت را باید قبول کنید که در فرصت باقی مانده،مطالعه ی همه مطالب نه تنها ممکن نیست،بلکه لازم هم نیست.همانطور که گفته شد،برای قبول شدن در دانشگاه نیازی به کسب نمره ی بالا در همه دروس نیست همچنین مطالعه ی همه ی مباحث به ویژه مباحثی که در کنکور سراسری ارزش سوالی کمتری دارند،ضروری نیست.به همین دلیل بهتر است مطالب و دروس به صورت گزینشی مطالعه شوند.

 

مطالعه ی گزینشی

تکنیک مطالعه گزینشی روشی بسیار موثر و کاربردی برای مواقعی است که فرصت کافی برای آمادگی و رسیدن به امتحانات مدرسه یا کنکور وجود ندارد.شرایط و جزئیات این روش به صورت زیر است:

1-    هیچ درسی از جمله دروسی که فکر می کنید در آن ضعیف هستید،حذف نکنید.

2-    هنگام انتخاب دروس برای مطالعه،روی دروسی که کنکور اهمیت بیشتر و ضرایب بزرگتر دارند،تمرکز کنید.

3-    به مباحثی که در بودجه بندی سوالات کنکور ارزشی سوالی بالایی دارند،بیشتر توجه کنید.بودجه ی سوالات هر درس را از معلمان خود بپرسید.

4-    به عنوان داوطلب گروه ریاضی برای کسب نمره ی(درصد)قابل قبول در درس فیزیک همه ی مباحث چهارساله ی این کتاب را بخوانید.شما می توانید تنها با مطالعه و تسلط بر5عنوان/موضوع از فیزیک چهار سال دبیرستان،حتی به نمره ی 60درصد هم دست یابید.

5-    از مطالعه منابع متنوع کمک درسی پرهیز کنید و از وسواس و غرق شدن در حل تست اجتناب کنید.

6-    ساعات مطالعه خود را بالا برده و درس ها و مطالبی را که ناقص و نیمه کاره خوانده اید و در آزمون ها نمرات متوسطی از آنها به دست آورید،تا حد مسلط شدن مطالعه کنید.

7-    نیروی خود را صرف مطالبی کنید که در این فاصله ی زمانی بتواند با مطالعه ی آنها نتیجه بگیرید.مباحث وقت گیر و دشوار را فعلاً کنار بگذارید.

8-    به ضعف و قوت خود در مباحث درسی توجه کنید.موضوعاتی را که ساده ترند و می توانید به سرعت آنها را جمع وجور کنید،در اولویت قرار دهید.

9-    مرور مباحث خوانده شده را به بعد از عید موکول کنید.

10-                       از کتاب های رنگارنگ کمک درسی و تستی استفاده نکنید.در این رابطه موثرترین و جمع وجورترین جزوه ها یا منابع را انتخاب کنید.

موفقیت زمانی مهیا می شود که به خود باوری برسید(آبیار)


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1057
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 34
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 1,010
  • باردید دیروز : 11
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,068
  • بازدید ماه : 1,228
  • بازدید سال : 3,145
  • بازدید کلی : 18,292